Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności » Naturalny potencjał mięśniowy kobiet – cz. II

Naturalny potencjał mięśniowy kobiet – cz. II

Część II
luźnego tłumaczenia artykułu
część pierwsza tutaj:

No, ale co z testosteronem?

W obrębie jednostki więcej testosteronu oznacza większą masę mięśniową. Nikt nie ma wątpliwości. Jednak rozpatrując skuteczność testosteronu w relacji między płciami  – relacja staje się znacznie słabsza.
W badaniu na elitarnych sportowcach Healy i sp. stwierdził, że „Różnica w beztłuszczowej masie ciała jest wystarczająca, aby uwzględnić zaobserwowane różnice w sile i wydolności tlenowej obserwowane między płciami, bez potrzeby wysuwania hipotezy, że wydajność jest w jakikolwiek sposób determinowana przez różnice w poziomach testosteronu”.
Jak to możliwe i co to w ogóle znaczy?
Testosteron działa inaczej u mężczyzn i kobiet, o czym można poczytać w BioSignature . W przypadku zwierząt rozumiemy, dlaczego testosteron nie jest potrzebny do rozwoju mięśni u samic. Wydaje się, że u kobiet czynniki wzrostu, takie jak IGF-1 i hormon wzrostu, przejmują anaboliczną rolę, jaką testosteron odgrywa u mężczyzn. Czynniki wzrostu są ważniejsze dla siły i masy mięśniowej u kobiet niż u mężczyzn.
Ponieważ:
wyjaśnia to częściowo, dlaczego mniej testosteronu nie ogranicza ich przyrostów mięśni (większa ilość GH kompensuje mniejszą ilość testosteronu). Aby skomplikować sprawę, hormony płciowe i czynniki wzrostu oddziałują na siebie na wzajem, co więcej , oddziałują również z genami.
Podsumowując: stwierdzenie że kobiety mają mniejszy potencjał do budowania masy mięśniowej, ponieważ nie mają tyle testosteronu, co mężczyźni to …. krótkowzroczność i zwyczajny brak wiedzy w temacie hormonów anabolicznych u kobiet. 
 

Drugi hormon płciowy

Testosteron nie tylko nie jest wielkim zbawicielem, ale też estrogen nie jest złem wcielonym 😉
Więlu ludzi, nawet kobiety, unikają estrogenu jako 'złego’ hormonu, który powoduje 'wzdęcie’ i robi wszelkiego rodzaju negatywne rzeczy. Chociaż rzadko opisuje się, jakie dokładnie są negatywne skutki estrogenu –  większość ludzi zgadza się,  że estrogen jest to szkodliwy dla składu ciała. To kompletny nonsens. W  artykule na temat hormonów i utraty tłuszczu wyjaśniono faktyczny wpływ estrogenu na magazynowanie tłuszczu w jamie brzusznej, ale estrogen ma wiele innych nietypowych właściwości.


Estrogen pomaga w naprawie mięśni.

Estrogen jest antykataboliczny i zapobiega utracie mięśni. 

Estrogen chroni stawy, kości i ścięgna przed urazami. 

Estrogen nie powoduje otyłości. Przeciwnie, estrogen przyspiesza metabolizm.

To nie jest kilka zawiłych,  mało istotnych ustaleń, które wyciągam, aby poprzeć mój punkt widzenia. Setki badań wykazały anaboliczne działanie estrogenu. Estrogen ma również kluczowe znaczenie dla zdrowia, ale to temat bardzo szeroki więc stanowi materiał na oddzielny artykuł.

Krótko mówiąc, zła reputacja estrogenu opiera się wyłącznie na błędnie wyciągniętym wniosku: „skoro testosteron jest anaboliczny, estrogen musi być kataboliczny „.

Moja dygresja:
Wszystko opisane powyżej – ZGADZAM SIĘ – ALE pod warunkiem że estrogen jest w NORMIE!
czyli nie za dużo, nie za mało. Musi być go w sam raz czyli w normie 🙂

Za niski estrogen to: bolące słaby, słabe libido, wręcz brak możliwości orgazmu, zmęczenie. problemy zdrowotne (ryzyku osteroporozy, problemy z kośćmi) , brak ochrony naczyń krwionośnych i wiele innych. Brak przyrostów (wyższe estro to np. wyższe IGF1 czyli bardzo anaboliczny hormon o którym pisałam tutaj https://kobietanabombie.pl/2018/04/05/wynik-igf1-a-dawka-hgh-zaleznosc/ !

Za wysoki estrogen to: problemy z erekcją u mężczyzn, łatwiejsze tycie szczególnie w okolicach bioder , nóg , trzymanie wody w organizmie, wyższe ciśnienie , 'złe samopoczucie’, wahania nastroju , ginekomastia u mężczyzn , prowadzi do zakrzepów i zatorów w żyłach, zaburzenie pracy wątroby, ryzyko kamicy dróg żółciowych, infekcje pochwy i wiele innych.

Wniosek: trzymajcie estrogen w normie!

Norma dla męzczyzn estradiolu to 11-50 pg/ml,
Norma dla kobiet estradiolu to: 13-970* pg/ml – w zależności od fazy cyklu menstruacyjnego

U kobiet z priorytetem na budowanie sylwetki (nie myślących o ciąży!) sugeruje trzymać estardiol w męskiej granicy lub ciut powyżej. W okresie masy 30-80 może do 100 pg/ml jeśli dobrze się czuje . W okresie redukcji i startów niżej w zależności od 'zapotrzebowania’ .

*U kobiet w ciąży normy są inne – ale to nas nie dotyczy.

Nina Rose z kartą IFBB Pro.
Pomimo kobiecych hormonów i ewidentnie wyższego estradiolu niż mężczyźni – formą błyszczy
Jako ciekawostkę dodam że była tak oddana pracy nad sylwetką że jak trener  wysłałam jej dietę ze słodzikiem w posiłku … odmówiła zastosowania.
to się nazywa 100%!

Dlaczego kobiety nie wykorzystują swojego potencjału

Kobiety mają taki sam względny naturalny potencjał mięśniowy jak mężczyźni. Mają nawet kilka plusów nad mężczyznami.
Dlaczego więc nie widzimy umięśnionych kobiet?

-Kobiety są niedostatecznie reprezentowane w sporcie i na siłowni. Nawet na poziomie olimpijskim jest mniej kobiet. Nie tylko w sporcie, ale nawet w nauce. W badaniach naukowych jest o ponad 50% mniej kobiet niż mężczyzn.

– Gdy już kobiety chodzą na siłownię, większość z nich spędza czas na bieżni lub z różowym hantlem.
– Nie mamy takich samych oczekiwań wobec kobiet. Jeśli facet dużo wyciska na ławce, w pewien sposób okazuje swoją dominację społeczną. A jeśli kobieta dużo wyciska na ławce….  jest postrzegana jako dziwak, ludzie się o nią martwią, a mężczyźni czują, że ich duma kłuje i kurczy się. Zatracają swoje poczucie męskości przy tak pewnej siebie kobiecie, więc ją atakują. Bo najlepszą obroną jest atak – taki prymitywny odruch. 

Słyszałam od wielu kobiet, które trenuję poważnie, że kolesie im mówili „nie podnoś tak dużo”, gdy miały więcej niż jeden talerzyk na sztandze. Tych panów to dopiero musiało zaboleć ego .

Wiele kobiet stosuje środki antykoncepcyjne, które szkodzą postępowi treningu siłowego. Wiele tabletek antykoncepcyjnych zaburza wzrost mięśni, zmniejszając aktywność androgenów, obniżając poziomy czynników wzrostu i zwiększając poziomy kortyzolu. Szkodliwa jest przede wszystkim zawartość progesteronu ​​w środku antykoncepcyjnym, ponieważ konkuruje on z testosteronem o receptory androgenowe.

Moja dygresja: 
Reasumując: gdy mężczyzna w związku chce seksu to kobieta przeważnie bierze tabletkę płacąc zdrowiem i całkowicie tracąc możliwość osiągnięcia sukcesu w sporcie, sławy, medali, fejmu i być może pieniędzy. Przykre –  żal mi takich kobiet. Czekam aż spotkam prawdziwego męzczyzne co np. da się wykastrować by jego partnerka mogła osiągnąć sukces w sporcie. To będzie prawdziwy mężczyzna.

Na koniec – kobiety, które pomimo napiętnowania,  trenują naprawdę poważnie (często trenują jak mężczyźni lub lepiej) , co nie pokrywa się z ich fizjologicznymi mocami.  Kobiety produkują znacznie więcej estrogenu niż mężczyźni, daje im to pewne przewagi . Kobiety nie męczą się tak bardzo jak mężczyźni, bo mają wyższą wydolność  oraz szybciej regenerują się po treningu. Istnieje wiele ważniejszych różnic między płciami w metabolizmie, anatomii, neurologii i fizjologii: a w tym artykule znajduje się pełny przegląd dlaczego kobiety nie powinny trenować jak mężczyźni. (jeśli  obraziłem  feministki, zejdźcie na ziemie gdyż powyższe fakty są udowodnione naukowo )

Hayley i jej super boskie ciało, a kobiece ciało 🙂
 

Wniosek

Czas przestać traktować kobiety jak mężczyzn drugiej kategorii. Kobiety mają taki sam względny potencjał wzrostu mięśni jak mężczyźni. Tylko od nich zależy, czy zechcą wykorzystać ten potencjał czy nie. Jeśli to zrobią – zechcą wykorzystywać swój pełen potencjał wzrostu mięśni –  powinny zdawać sobie sprawę, że nie są mężczyznami , zatem powinny trenować inaczej. Panie by wykorzystać w pełni swój potencjał  powinny trenować w  sposób odpowiedni dla kobiet.

O różnicach w treningu kobiet i mężczyzn i sposobach na wykorzystanie potencjału rozwoju mięśni u kobiet pisałam tutaj:
Jeśli nie wiesz jak ułożyć cykl, dietę, trening – masz pytania, niejasności co do środków lub diety/treningu – wal śmiało, pomogę 🙂
Indywidualne BPS, przygotowania startowe , każdy poziom zaawansowania, nie tylko dla kobiet

Dokładny opis współpracy ze mną:
https://kobietanabombie.pl/2019/06/25/wspolpraca-ze-mna-online-jak-wyglada/  

Autorka: KobietaNaBombie
pytania: kobietanabombie@gmail.com
IG: natalijakfbb – więcej wiedzy i ciekawostek! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *